SYTUACYJNE PRZYWÓDZTWO ZESPOŁOWE STL

Zachęć do współpracy i rozwiązywania problemów w złożonych sytuacjach zespołowych.

 

OPIS SZKOLENIA

Warsztat szkoleniowy „Sytuacyjne Przywództwo Zespołowe STL” opracowany został przez Kenetha Blancharda – światowy autorytet w dziedzinie zarządzania, m.in. współautora bestsellera „Jednominutowy menedżer” – oraz współpracujący z nim zespół konsultantów firmy The Ken Blanchard Companies, która od ponad 25 lat wyznacza światowe standardy na rynku szkoleniowo-doradczym.

Zrozumienie mechanizmów i dynamiki pracy zespołowej nigdy nie było łatwe. Jednak wieloletnie doświadczenie oraz badania doprowadziły zespół badaczy z The Ken Blanchard Companies do utworzenia prostego i jednocześnie praktycznego modelu, stanowiącego podstawę do budowy efektywnych zespołów.

Program i układ warsztatu są odzwierciedleniem kolejnych etapów Procesu Efektywności Zespołowej

Model ten obejmuje sprawdzone wzorce funkcjonowania skutecznego zespołu. Dostarcza praktycznych rozwiązań i wskazówek dotyczących rozwoju efektywnych zespołów, skraca czas uczenia, podnosi jakość wyników i zwiększa zadowolenie z pracy. Proces Efektywności Zespołowej znajduje zastosowanie w przypadku wszelkiego rodzaju zespołów, bez względu na ich specyfikę lub cel.

Proces Efektywności Zespołowej to 5-etapowe systemowe rozwiązanie. Program i układ warsztatu są odzwierciedleniem kolejnych etapów:

  1. Model PERFORM – pozwala uczestnikom poznać charakterystykę efektywnego zespołu i odnieść do tego wzoru ich własne zespoły.
  2. Karta Zespołu – to zestaw ustaleń dotyczących tego, co zespół chce osiągnąć i w jaki sposób ma zamiar to zrobić. Podczas warsztatu uczestnicy identyfikują brakujące elementy kart swoich własnych zespołów, by po szkoleniu móc je uzupełnić.
  3. Identyfikacja i diagnoza etapów rozwoju zespołu. Uczestnicy ćwiczą diagnozowanie etapu rozwoju zespołu i rozpoznawanie jego potrzeb.
  4. Zastosowanie modelu Przywództwa Sytuacyjnego SLII® w kontekście współpracy z zespołem. Uczestnicy poznają specyfikę zespołowego stosowania czterech stylów przywództwa oraz praktycznego ich dostosowywania do etapu rozwoju zespołu.
  5. Podsumowanie i przygotowanie przez uczestników planu działań rozwoju własnych zespołów w oparciu o analizę kwestionariusza TPA – Team Performance Assessment.

CELE SZKOLENIA:

Zdobycie przez uczestników sprawdzonej, praktycznej wiedzy i umiejętności pozwalających budować efektywne zespoły oraz im przewodzić.

PROFIL UCZESTNIKA:

Sytuacyjne Przywództwo Zespołowe STL jest przeznaczone dla każdego, kto w swojej pracy zarządza lub będzie zarządzał zespołem oraz dla wszystkich osób, które pracują w kulturze zespołowej lub projektowej:

  • Menedżerowie wszystkich szczebli
  • Liderzy zespołów
  • Liderzy projektów
  • Kadra Kierownicza
  • Project Menedżerowie
  • Kandydaci na stanowiska menedżerskie
  • „High Potentials”
  • Członkowie zespołów
  • Wszyscy, którzy chcą zwiększyć swoją efektywność przywódczą i menedżerską w budowaniu i rozwijaniu efektywnych zespołów
  • Menedżerowie wyższego, średniego i niższego szczebla zarządzania, specjaliści, pracownicy liniowi.

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA:

Podczas warsztatu uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności pozwalające na:

  • Identyfikowanie słabych i mocnych stron zespołu w kontekście Modelu PERFORM
  • Budowanie Karty Zespołu
  • Diagnozowanie etapu rozwoju zespołu i jego potrzeb
  • Dostosowanie stylu przywództwa do etapu rozwoju zespołu i jego potrzeb
  • Zaprojektowanie działań prowadzących zespół do wysokiej efektywności

STOSOWANE METODY I NARZĘDZIA:

Warsztat jest prowadzony metodami interaktywnymi.
Taka forma nauki gwarantuje aktywne uczestnictwo i umożliwia praktyczne zastosowanie
zdobywanej wiedzy poprzez ćwiczenie nowych, konkretnych umiejętności już w trakcie warsztatu.

W czasie warsztatu stosujemy następujące metody:

  • Analiza kwestionariusza TPA – Team Performance Assessment
  • Ćwiczenia indywidualne i zespołowe
  • Analiza studiów przypadku
  • Analiza odgrywanych scenek i krótkich pokazów filmowych
  • Gry
  • Interaktywny wykład
  • Dyskusje w grupach

Metoda, według której pracujemy na warsztacie pozwala przełożyć zdobywaną wiedzę i umiejętności na codzienne działania zespołu i organizacji. Uczestnicy warsztatu otrzymują bowiem szereg narzędzi, które pomagają skutecznie wdrażać zdobyte na szkoleniu umiejętności i wprowadzać zmiany we własnych zespołach i organizacjach. Do tych narzędzi należą, między innymi:

  • Model PERFORM – opisujący charakterystyczne cechy efektywnych zespołów
  • Karta Zespołu – stanowiącą instrukcję osiągania porozumienia w zespole, odnośnie pięciu kluczowych obszarów jego funkcjonowania
  • Model rozwoju zespołu – czyli ramy do określania i opisywania etapów rozwoju, przez które przechodzą wszystkie zespoły
  • Model Przywództwa Sytuacyjnego SLII® – źródło zachowań przywódczych zaspokajających potrzeby zespołu na każdym etapie rozwoju
  • Wzór dynamiki zespołu tj. wzorce zachowań, które pojawiają się w zespole – kluczowe narzędzie służące diagnozie sytuacji w zespole, ewentualnym interwencjom w jego funkcjonowanie a tym samym skutecznemu podnoszeniu jego efektywności
  • Team Performance Assessment (TPA) – kwestionariusz wypełniany przez każdego z uczestników. Służący zdiagnozowaniu etapu rozwoju zespołu, z którym pracuje dany uczestnik. Pozwala również określić, nad którymi obszarami swojego funkcjonowania zespół powinien pracować, by zwiększyć swoją efektywność.

ZAWARTOŚĆ SZKOLENIA

WPROWADZENIE

  • Cele i przebieg warsztatu
  • Proces Efektywności Zespołowej
  • Wyzwania stojące przed zespołami uczestników
  • Wypełnienie kwestionariusza TPA – Team Performance Assessment

LEADOUT® – GRA WPROWADZAJĄCA

  • Wprowadzenie do gry
  • Rozegranie – rywalizacja między zespołami
  • Podsumowanie w małych zespołach
  • Elementy dynamiki zespołowej
  • Elementy Karty Zespołu
  • Wydajność i morale

CHARAKTERYSTYKA EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW – MODEL PERFORM

  • Efektywny zespół – film
  • Model PERFORM – cechy efektywnych zespołów
  • Analiza TPA – obszary PERFORM do poprawy w moim zespole

KARTA ZESPOŁU – „TEAM CHARTER”

  • Model „Karty Zespołu” – podstawa współpracy wewnątrz zespołu
  • Budowanie Mini-karty zespołu – praca w grupach
  • Analiza kwestionariusza TPA – elementy Modelu PERFORM a Karta Zespołu

ETAPY ROZWOJU ZESPOŁU

  • Definicja etapów rozwoju zespołów
  • Gra „Pomoc w drodze”
  • Charakterystyka etapów rozwoju zespołu – układanka
  • Case study – Tech Talk
  • Ocena etapu rozwoju własnego zespołu na podstawie modelu PERFORM
  • Analiza kwestionariusza TPA – diagnoza etapu rozwoju własnego zespołu

SYTUACYJNE PRZYWÓDZTWO ZESPOŁOWE WG MODELU STL

  • Zachowania instruujące i wspierające w środowisku zespołowym
  • Charakterystyka stylów przywództwa – układanka
  • Case study – Tech Talk (kontynuacja)

SYMULATOR STL – PRAKTYCZNE PRZYPOMNIENIE PIERWSZEGO DNIA WARSZTATU

  • Wprowadzenie do Symulatora STL
  • Rozegranie Symulatora STL – rywalizacja między zespołami
    • Diagnoza etapu rozwoju
    • Dostosowanie stylu przywództwa

CASE „DEKAL” – ZASTOSOWANIE PERFORM, KARTY ZESPOŁU, STL W PRAKTYCE

  • Przygotowanie strategii działania
  • Omówienie strategii działania
  • Praktyczne rozegranie przygotowanej koncepcji działania

ZMIANA, REGRESJA, KRYZYS W ZESPOLE

  • Case – „Zadufani rutyniarze”
  • Jak uniknąć fazy uśpienia w rozwoju zespołu
  • Spadek morale – jak sobie z nim radzić – praca w grupach
  • Case – Nowy Lider
  • Case – Gwiazda w zespole

PRZYGOTOWANIE PRZEZ UCZESTNIKÓW PLANU DZIAŁAŃ ROZWOJU WŁASNYCH ZESPOŁÓW

  • Analiza TPA – przygotowanie indywidualnych planów działań
  • Dyskusja planów działań w małych grupach
  • Film podsumowujący

TRENERZY:

Marcin Konieczny, Natalia de Barbaro, Dariusz Fijołek, Elżbieta Malkiewicz, Darek Chełmiński, Łada Drozda, Darek Gimziński, Aleksandra Kostyra, Michał Kaźmierczyk

LICZEBNOŚĆ GRUPY:

8 – 15 osób

CZAS TRWANIA:

2 dni